Not yet registered? Create a OverBlog!

Create my blog

Ezart

Ezart

KALAU ADA RESEPI UNTUK DI KONGSI BOLEH EMAIL SAYA ezart81@yahoo.com

Blogs

kongsi-resepi.over-blog.com

kongsi-resepi.over-blog.com

JOM KONGSI-KONGSI RESEPI
Ezart Ezart
Articles : 351
Since : 15/03/2018
Category : Food & Drink

Articles to discover

RESEPI TAUHU TERBALIK

RESEPI TAUHU TERBALIK

Bahan-bahan 🌷🍥 1) tauhu bulat (yg selalu guna dalam mee kari tu) 2) isi ayam dicincang 3) isi udang dicincang 4) crab stick dicincang 5) bawang besar dihiris halus 6) daun sup dihiris halus 7) kiub ayam 8) lada hitam 9) telur ayam Cara2 1) lakukan belahan T kecil keatas tauhu itu dan keluarkan isi tauhu tersebut dan dan asingkan 2) perlahan2
RESEPI BUAH ROTAN

RESEPI BUAH ROTAN

Bahan2 3 cawan tepung pulut 1/2 cawan gula halus 1 bijik telur 1 cawan santan pekat Saya guna santan kotak je 1/2 cawan + 1/2 cawan air..jadi lah 1 cawan kan.. Bijan secukupnya ya.. Caranya Gaulkan tepung pulut ,telur dn gula..gaul sebati..kemudian masukkn santan sedikit demi sedikit ,gaul sebati dn smpai menjadi doh..klau adunan sedikit keras tamb
 RESEPI KEK COKLAT MOIST VERSI BAKAR

RESEPI KEK COKLAT MOIST VERSI BAKAR

Bahan A- 1 cwn air 1 cwn minyak masak 1 cwn susu pekat 1 cwn gula 1 cwn serbuk koko 2 biji telur gred A Secubit garam(tak letak pun takpa..saya letak sbb nk kasi lemak) . Bahan B- Ayak bersama 1 cwn tepung gandum 1/2 sudu teh soda bikarbonat 1/2 sudu teh baking powder -Masak bahan A diatas api sederhana. Masak sehingga gula larut sahaja. 2 biji tel
RESEPI IKAN BAKAR TEMPOYAK

RESEPI IKAN BAKAR TEMPOYAK

Bahan- Bahan : 1 ekor Ikan siakap ( sederhana besar) 3sb tempoyak 1 helai daun kunyit(hiris nipis) 1 inci Kunyit hidup 1 biji bawang merah kecil Cili padi kecil(warna merah,ikut suke nak pedas mana) Garam&Gula Daun pisang Cara- Cara : 1. Lumur ikan dengan garam dan kunyit serbuk.. 2. Blender/tumbuk cili,gula,garam,kunyit hidup dan bawang merah hing
RESEPI TAUHU BEGEDIL

RESEPI TAUHU BEGEDIL

Bahan-bahan : Kentang 1 1/2kg direbus sampai empuk dan ditumbuk. Isi ayam/daging cincang semangkuk (tumis). 3 biji cili besar dadu (tumis). Sebiji kecil carrot dadu (tumis). Cendawan butang dadu 1/2 tin (tumis). Bawang goreng (bawang besar dihiris, gaul dengan tepung gandum dan goreng sampai garing). *kalau mahu senang, boleh beli bawang goreng yan
RESEPI SARDIN GULUNG RANGUP

RESEPI SARDIN GULUNG RANGUP

Bahan- bahannya: *4cwn tepung gandum *1sudu mkn tepung beras *2sudu mkn tepung jagung *2sudu kecil gula *1sudu kecil garam #campur semua *1/4cwn minyak *2sudu mkn marjerin #panaskn sehingga panas sedikit Air(tambah sehingga terbentuk doh) Cara2 nya: # tuang minyak panas ke dalam tepung,gaul sampai jadi serbuk # tambah air sedikit demi sedikit,uli s
RESEPI TERUNG BERINTI

RESEPI TERUNG BERINTI

BAHAN-BAHAN :- Terung panjang 1@2 ayam kisar 1 bungkus Crab stick 3@4 batang Bawang besar suku@1/2 biji Bawang putih 2 ulas Telur 2 biji Sedikit daun bawang&daun sup Serbuk lada putih@lada sulah Serbuk cukup rasa Garam CARA-CARA:- ~Potong terung secara bulat anggaran tebal 1/2 cm ~Buang biji terung dan rendamkan terung yang sudah dipotong dlm air g
RESEPI KEK KUKUS COKLAT

RESEPI KEK KUKUS COKLAT

Bahan bahan: 1 cwn serbuk koko 1 cwn susu pekat 1 cwn susu cair 1 cwn gula 1 cwn minyak 3 biji telur - semua bahan kat atas masukkan semua dalam blender dan kisar selama kurang 5 minit. Panaskan air dalam periuk kukusan. Bahan2 ayak: 1 1/4 cwn tepung gandum 1 sudu kecil soda bikarbonat 1 sudu kecil baking powder - adunan yang telah dikisar dimasukk
RESIPI BIHUN SOTO + SAMBAL KICAP

RESIPI BIHUN SOTO + SAMBAL KICAP

Bahan bahan: I ekor ayam – potong 4 1 sudu kecil serbuk jintan manis 1 sudu kecil serbuk jintan putih 2 sudu besar serbuk lada putih Cengkih, bunga lawang, kayu manis, pelaga 1 cawan santan pekat Garam Serbuk perasa Bahan Kisar: 5 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih 1 inci halia 1 inci kunyit hidup 3 batang serai - ketuk Cara cara: Tumis bahan
RESEPI KEK MASAM MANIS

RESEPI KEK MASAM MANIS

BAHAN Telur 5bji (sejukkn dlm p.ais) 2cwn tepung kek 1 1/2 cwn gula halus 100ml minyak masak 150ml susu cair 1 sudu kecil serbuk penaik 1 sudu besar ovellate 1 sudu kecil esen vanilla Pewarna pilihan Asam Haw Flakes secukupnya Cara2.. Putar telur, gula, ovellate dan serbuk penaik sampai kembang..masuk vanilla.pukul..masukkn minyk..pukul sebati..las